понеділок, 2 травня 2022 р.

9 клас. "Собачe сeрцe"

 Вітаю!

Тeма уроку:

"«Собаче серце» М. Булгакова як метафора соціальних експериментів революційної доби." 

1. Матeріал для ознайомлeння.

Історія розвитку суспільства – це історія проб та помилок, соціальних потрясінь та геніальних відкриттів.  Розум людини, як і його фантазія не мають кордонів. Але людина не може претендувати на роль Бога. Порушення законів природи часто має трагічні наслідки.

Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати творчість великого письменника ХХ століття М. Булгакова – повість «Собаче серце», в основі якого знаходиться експеримент відомого вченого. 

Повість «Собаче серце» М. Булгакова  написана у 1925 році, але опублікована тільки в 1987 році, це шедевр булгаковської сатири. Давайте згадаємо, що ми називаємо сатирою?

Сатира - (від лат. satira, від satura - суміш, усяка всячина) - різновид смішного, комічного; особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в осудливому осміянні негативного - суспільних явищ, людських вад тощо.  

Гумор - художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді.

 

Жанр – фантастика, сатиричний памфлет

Основний конфлікт повісті – між професором Преображенським та його витвором – Шариковим.


 Пес стає людиною, але його вчинки визначають гени, отримані від п’яниці й хама Клима Чугункіна: «…у нього вже не собаче, а саме людське серце. І саме паршиве із всіх, які існують у природі!». Контраст між інтелектуальним початком, втіленим в інтелігентних людях, фізіологах Преображенському й Борменталем, і темними інстинктами «гомункула» Шарикова (з низьким, скошеним чолом) настільки разючий, що створює не тільки комічний, гротескний ефект, але й зафарбовує в трагічні тони

Прочитавши твір ви побачили результат експерименту професора Преображенського, який нічого доброго не приніс. Людина не може брати на себе роль Творця і грубо вмішуватися в природу. Шариков приносить у дім і в життя професора розруху. Але в повісті революція – це теж експеримент. Швондер – це представник нової генерації, який вийшов із пролетаріату і став «господарем життя».

Давайте виведемо таку логічну формулу двох експериментів:

 

Шарик → Шариков  → розруха в домі професора         

 

Пролетаріат → хазяїн життя  → розруха в країні


2. Дайтe , будь ласка, відповіді на запитання усно.

1.У чому ви вбачаєте попередження автора повісті «Собаче серце» М. Булгакова?

2. Над чим  ми повинні з вами замислитися?

3. Як ви ставитеся до клонування?

4. Чи потрібно штучно фабрикувати людей, втручатися в процеси життя?

5. Чи обмежується експеримент операцією професора Преображенського?

6. Що таке розруха в розумінні професора? А в вашому розумінні?

7. Чи актуальна повість сьогодні?

Домашнє завдання 

Написати твір-мініатюру «Яку пораду я можу дати Шарикову»

 

Немає коментарів:

Дописати коментар